top of page

Halvtid – Dags för analys


Så blev det till slut min tur att avsluta detta Matix år här på bloggen. Min första tanke var givetvis att vi har sparat det bästa till sist, men detta låter jag vara osagt. Mina tankar om vad denna blogg ska innehålla har varit många, allt från en liten tweet till att försöka rimma mig igenom hela bloggen i sann juleanda. Rimmen gick dock sådär och efter att min testpublik verkade måttligt imponerad insåg jag mina begränsningar. Rimmen bjuder jag dock på ändå. Då var det min tur att blögga, samtidigt som vi nått tiden på året för att glögga. Höga förväntningar bör ni ha, den har bloggen kommer bli förbannat bra!


Innan jag kickar igång bloggen vill jag också passa på att be om ursäkt för att den kommer bli spretig. Jag kommer nämligen beröra samtliga områden jag har tyckt varit intressanta och roliga med Matix det här första halvåret. Att få skriva helt osammanhängande är faktiskt riktigt skönt så här i PM-tider, då allt bör ha en röd tråd och ha relevans för läsaren. Här kan dock inget utlovas.

Jag har tänkt att lyfta fram det i Matix som i alla fall jag inte visste fanns när jag sökte utbildningen, men som har varit väldigt bra. Det första jag vill lyfta fram är hur många moment som faktiskt inte är "vanliga lektioner" och hur mycket de tillför utbildning. Alla ni som har följt bloggen har fått läsa om coaching på yesP, live-case hos Qualisys, gästföreläsare och Blue economy-kurser ute i Floda. Jag tycker att dessa extramoment verkligen tillför något till utbildningen som jag saknat tidigare i mitt universitetsliv. Det tar utbildningen till en annan nivå och det känns som att jag tillförskaffar mig kunskap som verkligen kommer hjälpa mig i mitt kommande yrkesliv. Överlag upplever jag att utbildningen i hög grad är anpassad för att just ge bästa förutsättningar för att kunna applicera teori på praktik. MATIX är även ett program där studenterna har möjlighet att påverka undervisningen. Kontakten mellan student och kursledning/lärare är prestigelös och information som studenterna framför tas i beaktande vid planeringen av utbildningen. Det är därför jag tror att Matix-utbildningen kan hålla en så hög nivå, just för ledning tar till sig feedback och kritik på ett bra sätt.


Jag vill också slå ett slag för lärteamen, vilket är en riktigt bra del av Matix. Jag kan ärligt säga att jag från början trodde att lärteamen skulle vara onödiga och tråkiga, trots att tidigare studenter berättade hur bra de tyckte att det var. Men så jäkla fel man kan ha, lärteamen är ju hur bra som helst! Teamen är mycket mer än bara de uppgifter vi då och då löser tillsammans. I vårt lärteam försöker vi ses då och då för att diskutera hur vi har det på bolagen och om vi kan hjälpas åt att lösa någons problem. Vi har även vår facebookchatt som används flitigt, både för skola och för andra lite mer festliga ändamål. Jag inser när jag beskriver det att jag inte alls lyckas framställa det så bra som det faktiskt är, men jag säger er – det är tvärbra! Hur som helst så ger jag lärteamen fem av fem, det är skönt att ha en mindre grupp i gruppen där det känns lätt att slänga ur sig vilken fråga som helst.

En av alla anledningar till att jag sökte Matix var att jag vill stå till svars för de uppgifterna jag har gjort. Med det menade jag att jag var trött på att lämna in en uppgift till min lärare och att den sedan var glömd. På Matix ska uppgifterna presenteras även för bolaget, vilket genast gör det mer intressant och mer utmanande. Att få stå för sina uppgifter får man verkligen göra som Matixsstudent, inte bara skoluppgifter utan även allt man gör på sitt partnerbolag, och det är riktigt kul.


Nåväl, jag är tveksam på huruvida jag lyckades göra något tydligare för någon i detta inlägg och det är möjligt att detta blogginlägg kanske blev lite kortare än tidigare inlägg. Men det är ju juletider och jag ska ju hinna köpa julklappar och skriva klart det där förbaskade PM:et också, so this is it. God jul allihopa och tack för mig!


/Victor Jacobsson

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page