top of page
Matix logotyp
Handelshögskolan Logotyp

Året med Matix innefattar fyra delar.

Länk från meny

Innovationsledning & Entreprenörskap

Sep - Nov

1

Vilka är ni och var befinner ni er egentligen?

Studenterna sätter sig in i er verksamhet. De förses med metoder och verktyg för att identifiera och förstå er affär, prismodell, målgrupper, kultur och värderingar mm. De analyserar också trender och världen kring ert företag.

 

Studenternas arbete sker genom dialog med medarbetare och ledning samt analys av olika data. Redan här börjar nya infallsvinklar på gamla problem skönjas. 

Strategisk förnyelse & Scenarioplanering

2

Dec - Jan

Vart är vi på väg?

Nu börjar studenterna förstå tillräckligt mycket om er verksamhet för att kunna bidra med tankar, idéer och nya perspektiv. Under denna fas av Matix brukar bilden av vilka strategiskt utvecklande projekt som studenten ska engagera sig i under resten av året klarna. Tillsammans med studenten väljer ni inriktning och projekt som gynnar båda parter.

Förändringsledning & Affärstransformering

Feb - Mar

3

Hur tar vi oss dit?

Två av tre förändringsprojekt misslyckas. Oftast beror det på att för lite energi har lagts på hur förändringen ska genomföras och hur man ska få de som påverkas av förändringen att se den som något önskvärt. Därför fokuserar Matix på att ge er och studenterna verktyg och kunskap som stärker förutsättningarna för att en förflyttning från nuläge till "nyläge" blir långsiktigt hållbar och framgångsrik.

Forskningsansats & Fördjupningsstudier

Apr - Maj

4

Nu händer det!

I många fall initieras ambitiösa och långsiktiga projekt som fortsätter långt efter att Matix är färdigt. Samtidigt som utvecklingsprojektet pågår skriver studenten sin magisteruppsats. Det öppnar upp möjligheten för er att få hjälp att verkligen djupdyka i ett specifikt ämne.

Handelshögskolans Matix-program ges på avancerad nivå och kan sökas efter kandidatnivå inom Företagsekonomi. Matix ger en Ekonomie Magisterexamen (MSc) inom management. Matix är en laborativ fördjupning med tillämpning i entreprenöriella företag parallellt med akademiska studier inom affärsinnovation, strategi och förändringsledarskap. 30 studenter och 30 företag kan delta varje år. Två dagar per vecka genomförs analyser och tillämpas affärsmannaskap i företagen.

Logotyp Handelshögskolan
Göteborgs universitet Logotyp

Postadress: Matix, Box 610, 405 30 Göteborg // Besöksadress: Vasagatan 1, 405 30 Göteborg

E-post: matix(a)handels.gu.se // Telefon: 031 - 786 10 00 (vxl)

Sidansvarig: Robert Orbelin

Matix Logotyp
Logotyp Västra Götalandsregionen
bottom of page