• Matix

Förändring


Vad har 2pac, David Bowie och Hampus gemensamt? Vi har alla tre skapat lyrisk konst med titeln ”förändring”. Det är kanske ingen tillfällighet att Matix 16/17 nu gör sitt tredje och sista PM inom just ämnet förändringsledning.


Inom litteraturen finns det många olika synsätt på förändring, men en generell ståndpunkt är att stora företag lätt hamnar på efterkälken vid en förändring på en konkurrenskraftig marknad. Generellt sett är mindre företag mer innovativt lagda och driver förändringen på marknaden. Detta är något som driver de större företagen till vansinne, men det är absolut nödvändigt för utveckling på marknaden.


Nog med litteraturen, det var inte meningen att högfärdigt predika mitt kunnande till er (undantag Jonas). Insikten jag har kommit till av detta är att större företag gång på gång måste förändra sig för att utvecklas. Du vill inte vakna upp en regnig dag i Finland och behöva avskeda 10 000 människor. Så för att undvika att fortsätta utvecklas – testa nya saker, ta chanser, bryt mönster, gå vilse, drick fem pilsner på en tisdag, börja måla. Dessa små förändringar gör att du trillar in på nya roliga saker. Helt plötsligt blir tillfälligheter din vardag.


’Turn and face the strange’ because ’things will never be the same’ again.


Yours sincerly,

Hampus


https://se.linkedin.com/in/hampus-olsson

Matix är en upplevelsebaserad magisterutbildning inom management och entreprenörskap där 30 studenter matchas med 30 företag varje år. Två dagar per vecka spenderar studenterna i våra partnerföretag där de applicerar kunskap de lär sig i skolan direkt i skarpt läge.

Postadress: Matix, Box 610, 405 30 Göteborg // Besöksadress: Vasagatan 1, 405 30 Göteborg

E-post: matix(a)handels.gu.se // Telefon: 031 - 786 10 00 (vxl)

Sidansvarig: Robert Orbelin

Matix logotyp