top of page
Matix logotyp
Handelshögskolan Logotyp

Matix goda rykte bygger på vår förmåga att skapa fruktsamma samarbeten mellan akademi och näringsliv.

Länk i meny
Välkommen till Partnersamverkan.

På denna sida får du en övergripande blick för vad som sker när inför Matix Partner-samverkan. 

Genom att klicka på de gula knapparna nedanför (eller om du scrollar neråt) har du tillgång till information inför Partnerintervju, samt perioden därefter och inför att vi väljer ut en student för ert företag

 

Via den blå knappen kan du ladda ned en guide om hela processen fram till att vi meddelar vilken student vi valt ut för företaget.

 

Vi rekommenderar starkt att du tar del av informationen i guiden och återkommer till den. Det mesta kring hur processen fram till och med att studenterna startat sin första tid i Partnerföretagen beskrivs i guiden.

 

Du finner samma information även via Matix Partnerportal.

Viktiga datum
note.png
bubbles.png
friends.png
target.png
check.png
target.png
target.png
graduation-cap.png

7 oktober 

Partnerträff: Företag får besked om vem som blir deras Matix-student när partnerföretag och studenter möts på Handelshögskolan.

Och - Samma dag (den 7/10):

Halvdagsseminarium i Innovation med Björn Wikhamn.

8-10 oktober

Start Onboarding: Studentens första dagar på plats i Partnerföretagen

9 november

Paneldebatt Affärsinnovation och AI. 

25 november

Halvdagsseminarium i Strategisk affärsutveckling med Fredrik Lavén.

Första halvan januari

Halvdagsseminarium i Förändringsledarskap med Jonas Fasth.

5 juni

Examensavslut - För Studenter, Partnerföretag och Matix Kursledning.

Inför och under intervjun
Inför och under interjvun
note.png
Företagspresentation innan intervjun

Genom att ni fyller i svar på frågor om er organisation och er utveckling, samt om "Varför ni vill delta i Matix", så förbereder ni både er själva och oss för bra intervjuer med er.

 

Det innebär också att studenterna under intervjun bättre kan fokusera på att lära känna er som personer och de förutsättningar ett samarbete med ert företag kan innebära. Det borgar för bra samverkan som möter syfte och mål med att delta som partnerföretag.

Senast 15/8 behöver vi presentationen.

Formuläret når ni genom vår Partner-portal. Skapa en profil i vårt intranät och logga in. Därefter kan ni påbörja presentationen och återkomma hur många gånger som helst, för att fortsätta eller ändra det ni fyllt i.   

list.png
Praktisk information om intervjudagen

Plats: Handelshögskolan, Vasag. 1.

 
När ni bokat tid för intervju och signerat en avsiktsförklaring har ni en garanterad plats för intervju.

 

Datum: Den för- eller eftermiddag ni bokat in via vår Partnerportal,

Upplägg: Ni intervjuas av 6 team med 5 studenter i varje. Tiden hos varje team är 30 minuter. Mellan varje team har ni 10 minuters paus. Efter halva tiden har ni 20 minuters paus. 
 

Syfte: Metodiken och frågorna är skapade av Matix Programledning och studenterna utför intervjuerna för att möta er bakom företagen och få insyn i förutsättningarna för att genomföra Matix-året ihop med er.

Studenterna får träffa er personligen, och lyssna och tala med er, vilket ger dem insyn om er som företagsledare och om företaget samt organisationen.

Mål: Att komplettera det företagsbesök som skett för att lära känna er och för att studenterna ska förstå vad det kan innebära att tillämpa Matix ihop med ert företag. Slutmålet är att ge oss ett kvalitativt underlag för att välja vilka studenter som väljs ut för vilka Partnerföretag.

unlock.png
Förutsättningar för partnersamverkan

Efter intervjudagen: Andra halvan av september genomför vi vårt urvalsarbete. Intervjuerna ger oss underlag för att identifiera vilka studenter och företag som har potential att samverka.

30 företag deltar: Av de företag som deltar i intervjuer väljer vi ut en student för varje företag. Några fler företag än vi har studenter medverkar i intervjuer för att vi ska uppnå lämpliga urval för samverkan. 

 

Vår urvalsmetodik: Matix Programledning väljer ut en student för per företag baserat på syftet med programmet för såväl student som företag. Vi lägger ner ett mycket stort arbete på att skapa förutsättningar för att studenterna och företagen ska få ett utvecklande år ihop. 

Att delta som Partnerföretag innebär att delta i samverkan med akademin för utbyte av kunskaper, perspektiv och utveckling. Matix mål och syfte är att skapa kunskapsutbyte och bidra till både ert lärande och er utveckling.

Att att ta emot den student som Matix Programledning valt ut för er är utgångspunkten för att ge företaget nya perspektiv och utvecklingspotential. 

Det här händer efter intervjun
Efter intervjudagen
check.png

Återkoppla reflektioner efter intervju till oss

Efter intervjudagen har ni chans att återkoppla reflektioner från dagen. Det kan exempelvis handla om insikter om inriktning på uppdrag och projekt ni fått genom att intervjuats av studenterna.

check.png

Analys och urvalsprocess

De följande två veckorna i september arbetar studenterna med analys och reflektion om att samverka med olika företag. Parallellt kan Matix Programledning kontakta er i företagen, t ex för att fördjupa någon fråga eller diskutera vägval av olika urvalsalter-nativ. Det vanligaste är dock att vi inte hörs av förrän ni får besked att en student valts ut för ert företag.  

check.png

Besked och Partnerträff mellan studenter och partnerföretag

Studenterna får besked om sitt Partnerföretag någon eller ett par dagar före att företagen får besked och träffar studenten. Alla blivande Partnerföretag bjuds i till en Partnerträff på Handelshögskolan där de får besked om vem som är deras Matix-student. Därefter möts studenten och företagets representant i ett mingel där de presenterar sig för varandra.  Företagets representant berättar hur de tre påföljande onboardingdagarna i företaget är planerade, och studenten om vad den har för första uppdrag i att lära känna företaget och dess affärsmodell. 

check.png

Studentens första vecka hos er

Dagarna efter Partnerträffen är vad vi kallar Onboardingdagar.  Studenten behöver en introduktion som gör att hen lär känna er som ledare, er verksamhet och era medarbetare. Under följande torsdagar och fredagar i oktober bör er "onboarding" fortsätta. Studenten har även uppdrag med sig, som t ex en affärsmodellanalys, som stöttar att lära känna företaget.

check.png

Första seminariet för partnerföretag

I samband med Partnerträffen bjuder vi in till det första seminariumet för alla medverkande partnerföretag. Om ni ska få en bra start och förstå Matix uppägg är det viktigt att ni prioriterar att delta. Vi ger en beskrivning om kurserna i Matix och seminariet fokuserar på den första kursmodulen som är innovation.

check.png

Oktober - juni

Från och med oktober startar rutinen med att studenten är på plats i företaget minst en dag i veckan. Varje torsdag och fredag fram till juni är avsatt för analyser och uppdrag i företaget. Studenterna är även organiserade i team. De lär känna samtliga av sina partnerföretag. Beroende på vilka förutsättningar som råder i företaget eller vad som lämpar sig bäst, kan de välja att vara på plats i företaget 1 eller 2 dagar i veckan. Är de inte på plats arbetar de ihop med sina teampartners med analyser och uppdrag för företagen. Ibland är er students teampartners också på plats i ert företag. 

 

Även om vi alla lärt oss att arbeta mobilt och på distans är det fortfarande vår övertygelse om att mötas "live" inte går att ersätta fullt ut. Särskilt i lära känna-faser och då projekt och uppdrag behöver diskuteras eller arbetas med ingående. När vi möts fysiskt behöver vi också lära känna varandra och förhålla oss till varandras personligheter och förmågor. Det är viktiga ingredienser för allas vår utveckling och växande, oavsett ålder och erfarenhet. Att vi till och från också ska kunna ta ansvar för flexibelt och distansarbete är likaså en självklarhet.

Studenten första vecka
Uppstartsträff
Urval
Vårt underlag för samverkansurval
"Samverka för växande"

 

När valet av vilka studenter och företag som ska samverka sker har vi arbetat nära studenterna i en månad. Under den perioden lär vi känna studenterna på djupet och lägger grunden för en stark gemenskap inom klassen. Bakom oss har vi även en intervjuprocess där vi mött studenterna i flera forum för att anta dem till programmet. Vi har sett, upplevt och lärt oss förstå hur de agerar och uppträder i olika situationer. Vi har även en god inblick i deras bakgrund och preferenser. Samtidigt har vi mött er i företagen. Vi har tagit del av er information och vi har dokumenterat Partner-intervjuerna. Vi har en god inblick om både student och företag. Till det kommer att vi skapat programmet och vet vilka förutsättningar som behöver finnas på plats för att student och företag, inte bara ska trivas med varandra, utan också utvecklas och växa ihop. 

 

Vår pedagogik bygger på att kurskamrater och kursledningen både stimulerar, utmanar och fungerar som en trygg hamn under utbildningens gång. Detta är nödvändigt för att studenterna snabbt ska växa in i sin roll och ta för sig i företagen. Samtidigt som detta pågår växer en tydlig bild av varje students målsättningar, egenskaper, kompetens och behov av utmaningar fram. Matix-året är i allra högsta grad ett lärande och "ledande" i ständig förändring för både student och Partnerföretag. Matix ska märkas i företaget.

421A6356 (komprimerad).jpg

Efter Matix-året uppstår ofta bestående relationer och vänskap mellan företagets ledare/personal och studenten. 

Vi ser det som en god värdemätare för att en ömsesidig nyfikenhet att utvecklas och lära varit i fokus.

Inför val av student

Handelshögskolans Matix-program ges på avancerad nivå och kan sökas efter kandidatnivå inom Företagsekonomi. Matix ger en Ekonomie Magisterexamen (MSc) inom management. Matix är en laborativ fördjupning med tillämpning i entreprenöriella företag parallellt med akademiska studier inom affärsinnovation, strategi och förändringsledarskap. 30 studenter och 30 företag kan delta varje år. Två dagar per vecka genomförs analyser och tillämpas affärsmannaskap i företagen.

Logotyp Handelshögskolan
Göteborgs universitet Logotyp

Postadress: Matix, Box 610, 405 30 Göteborg // Besöksadress: Vasagatan 1, 405 30 Göteborg

E-post: matix(a)handels.gu.se // Telefon: 031 - 786 10 00 (vxl)

Sidansvarig: Robert Orbelin

Matix Logotyp
Logotyp Västra Götalandsregionen
bottom of page