• Matix

”Ett konstigt ettårigt program med inriktning mot startups”

Uppdaterad: 8 mar 2019

Efter att ha spenderat tre år på Handelshögskolan i Göteborg och med en fullfjädrad kandidatexamen i marknadsföring var det ungefär den bilden jag hade av Matix. För mig var det ett program i periferin som ingen egentligen visste vad det var. Varför välja något sådant när alla ens vänner och bekanta söker sig till de mer traditionella programmen som erbjöds oss blivande masterstudenter?


Efter att ha följt övriga klassens blogginlägg inbillar jag mig att det låter som att vägen till Matix var en utstakad och självklar väg för oss alla. Tro mig när jag säger att för mig själv var det inte alls någon självklarhet att det var här jag skulle hamna. Min väg mot Matix var kantad av tankar och tvivel om det här programmet verkligen var det jag letade efter och om det var något för mig. Faktum är att det dröjde fram till sista ansökningsdag innan jag bestämde mig för att ge programmet en ärlig chans.




Jag tror mig veta att många framtida Matixare idag går med samma tankar som jag gjorde för ett år sedan. Jag tänker därför försöka bemöta de tankar jag själv hade och hoppas med det att jag kan hjälpa er i er egen process. Om jag kan få en endaste av er att komma på andra tankar och inse att Matix är så mycket mer än ett konstigt ettårigt program med inriktning mot startups är jag nöjd.


Fördom: Utbildningen är bara ett år lång och det kommer hindra mig från att ha en framgångsrik karriär.

Sanning: Jag vågar påstå att jag dagligen tänker tankar som jag aldrig hade tänkt utan den verklighetsförankring som utbildningen innebär. Den kunskap man får med sig är något som uppskattas mycket av framtida arbetsgivare och får en att sticka ut både på pappret och i verkligheten.

Fördom: Den är inriktad mot mindre företag och jag kommer inte kunna få jobb på ett större företag efter examen.

Sanning: Struntsnack. Våra partnerföretag har allt från 1 till 100+ anställda, och vissa aspekter kan skilja sig åt. Något som jag dock förvånas över är att alla företag mer eller mindre står inför liknande utmaningar. Ännu större företag står även de inför liknande utmaningar och det är flera i klassen som söker sig mot välkända och mer etablerade företag efter examen.


Fördom: Jag förstår inte kursupplägget och vad utbildningen innefattar.

Sanning: Året är inte uppbyggt utifrån olika klassiska kurser, utan av moduler som hjälper dig att förstå olika delar av ett företags verklighet. Vid sidan av dessa löper en kurs inom personlig utveckling och din tid på partnerföretaget. Man får dessutom vara med och utforma utbildningen själv och ansvarar många gånger för att själv hitta den kurslitteratur som används under året. Det ger en möjligheten att skräddarsy sin egen utbildning och året blir precis vad man gör det till.


Med facit i hand kan jag bara konstatera att jag är nöjd med det valet jag gjorde och hade definitivt gjort samma val igen om chansen gavs. Bloggen är ett av våra sätt att försöka förmedla vad Matix egentligen innebär men jag vill redan nu flagga för Master’s day som äger rum den 27/2 på Handelshögskolan. Vi, tillsammans med vår kursledning och tidigare studenter, kommer att vara på plats för att berätta om utbildningens innehåll, upplevelser och vad som händer efter examen. Det var under Master’s day förra året som jag började förstå vad Matix faktiskt var. Jag hoppas därför att så många av er som möjligt tar chansen att få veta mer och att det blir startskottet på ett fantastiskt år!


Ses vi på Master’s day 27/2?


/Joar Petersson

Matix är en upplevelsebaserad magisterutbildning inom management och entreprenörskap där 30 studenter matchas med 30 företag varje år. Två dagar per vecka spenderar studenterna i våra partnerföretag där de applicerar kunskap de lär sig i skolan direkt i skarpt läge.

Postadress: Matix, Box 610, 405 30 Göteborg // Besöksadress: Vasagatan 1, 405 30 Göteborg

E-post: matix(a)handels.gu.se // Telefon: 031 - 786 10 00 (vxl)

Sidansvarig: Robert Orbelin

Matix logotyp