• Matix

Att leda och styra i tillväxt. Vad är nycklarna för att lyckas?



Rätt människor är viktigare än rätt idé. I alla fall om ett företag ska växa. Det menar Jonas Fasth som är forskare inom strategi och tillväxt på Handelshögskolan i Göteborg.


Små och medelstora företag utgör över 99 procent av landets företag och därmed ryggraden av näringslivet i Sverige. Enligt SCB arbetar i dag nästa två miljon svenskar i 300 000 privata företag med en till 249 anställda. Utöver det tillkommer över 800 000 enmansföretag. Samtidigt är det många som vill växa.


”För att lyckas krävs passion, säger Jonas Fasth. Finns det inte viljan är risken stor att man ger upp. En bra idé utan rätt människor fungerar aldrig. Men en sämre idé och rätt människor går alltid att jobba med.”


Under ett seminarium inför vd:ar och entreprenörer, arrangerat av spetsutbildningen Matix på Handelshögskolan i Göteborg, förklarade han vikten av rätt blandning av människor, rätt ledarskap och förutsättningarna för att tillväxtföretag ska lyckas.


”Enkelt uttryckt behöver du anställa personal både når resultat och tar hand om människan. Men också för långsiktig strategi och de dagliga utmaningarna.”


Men även om rätt människor är ett steg på vägen måste även siffrorna visa rätt.

Med på seminariet fanns även David Filipsson, vd för Fintegrity som specialiserar sig på framåtriktad ekonomistyrning för bolag med tillväxtambitioner. Med erfarenhet inom revision, corporate finance och bank & finans tryckte han bl.a. på fördelarna med att använda olika nyckeltal för ekonomisk styrning, hålla koll på kassaflödet på kort- och lång sikt, använda funktionsindelad resultaträkning när de internationella investerarna kommer och vikten av ”know your numbers” som företagsledare.

”Det viktigaste är att vara ärlig mot sig själv. Får du in onyanserad information i redovisningen kommer det även komma ut onyanserat på andra sidan. Det krävs sällan mycket för att skapa nyanser.”


Precis som Jonas Fasth poängterade David Filipsson vikten av rätt människor. Speciellt inom tillväxtföretag.


”Man ska komma ihåg att det finns många bra och kompetenta människor i Göteborg. Ska man göra en kreditbedömning av ett nytt företag kommer det med stor sannolikhet finnas ett finansieringsbehov och resultatet kanske inte är så smickrande. Ska man då vara med från början måste man i stället se och tro på ägarna och personerna bakom.”



Det här är Matix:

- En spetsutbildning på Handelshögskolan i Göteborg till studenter som förenar studier med praktisk erfarenhet av små- och medelstora tillväxtföretag.

- Riktar in sig på affärs-, kunskaps- och organisatorisk utveckling.

- Sker i samarbete med det privata näringslivet där studenter får agera som medarbetare och extra resurs i olika företag.

- Har sedan starten hittills hjälpt över 800 företag.

- Varje år väljs ca 30 nya samarbetsföretag ut.


Text: Peter Elvemo

Bild: Petter Sand

Matix är en upplevelsebaserad magisterutbildning inom management och entreprenörskap där 30 studenter matchas med 30 företag varje år. Två dagar per vecka spenderar studenterna i våra partnerföretag där de applicerar kunskap de lär sig i skolan direkt i skarpt läge.

Postadress: Matix, Box 610, 405 30 Göteborg // Besöksadress: Vasagatan 1, 405 30 Göteborg

E-post: matix(a)handels.gu.se // Telefon: 031 - 786 10 00 (vxl)

Sidansvarig: Robert Orbelin

Matix logotyp