Vikten av lärteam

Vårt inlägg kommer inte handla om våra partnerföretag eller om utbildningen i sig. Istället vill vi fokusera på någonting annat som vi tycker är väldigt bra med MATIX – den sociala biten! En viktig del av att vara student på MATIX går ut på att lära av varandra, där det största utbytet sker i vad som kallas lärteam. Vad är då ett lärteam? Kortfattat så är det en grupp på fem studenter med olika personligheter, en sammansättning som kommer att vara hela läsåret.

Första dagarna av MATIX-året satsas det mycket på att skapa en god stämning i klassen. En viktig del av detta är bildandet av lärteamen, en process som sker helt genom studenternas eget ansvar. Utifrån personlighetstester fick vi i uppgift att bilda grupper om fem, där utmaningen låg i att sammanstråla med individer med andra personlighetstyper än oss själva. Detta var någonting som krävde en hel del intensivt minglande skulle det visa sig! Inte oss emot =)

Under MATIX-året tilldelas varje lärteam olika uppgifter som måste lösas tillsammans. Samtliga grupparbeten i de olika delkurserna sker i lärteamen och tanken är man inom grupperna ska ta tillvara på varandras olikheter. Detta ska bidra till personlig utveckling och ett bättre samarbete i gruppen. Inledningsvis tyckte vi detta koncept lät väldigt flummigt, dock har vi insett att kursledningen förmodligen haft en väl genomarbetad plan med upplägget! Eftersom samtliga studenter på MATIX har lång erfarenhet av att plugga, har alla en väl utvecklad studieteknik. Första tanken är ju därför att para ihop dig med dem du tror att du kommer komma bäst överens med. Men i och med att du istället paras ihop med fyra olikheter skapas förutsättningar för ett större lärande, någonting vi känner är väldigt viktigt!

Så, vidare till det roligaste av allt; vi har sjukt kul tillsammans! I vårt lärteam bestämde vi oss tidigt för att inte låta olikheterna begränsa oss och vi satsade stenhårt på att lära känna varandra och göra vårt lärteam (namngett MAGISKT) till ett vinnande koncept. Efter många middagar, en gemensam resa till Grundsund, en och annan öl (och några grupparbeten) har vi lyckats skapa den trygghet som vi tror kursledningen eftersökte. Inom lärteamet finns stort utrymme för att diskutera svårigheter vi stöter på både i skolan och på partnerföretagen. Dessutom bidrar lärteamen till en naturlig tillhörighet för alla i klassen, vilket skapat en enorm klassammanhållning!


/Karin Grundskog & Linnea Hansson

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Pontus Aronsson » Throwback Thursday:  ”Jet-Set håller med!”

  • Hampus » Throwback Thursday:  ”Väldigt bra skrivet! håller verkligen med dig min kära vän.”

  • Pontus Aronsson » Förändring:  ”Vad har du emot Finland? ”

  • Oskar Stigsson » Förändring:  ”Gnosjö håller med!! Bra skrivet. Hua-hua-hua”

  • Hampus Olsson » Förändring:  ”Kommentera gärna ifall ni har input på saker jag kan förbättra i mitt skrivande!”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln